Vad är vuxen?

Jag undrar hur det är att vara vuxen. Eller hur man definierar begreppet. Förr i tiden blev man vuxen efter konfirmationen, men i dagens samhälle är det inte så. Jag menar, när jag konfirmerades var jag fortfarande liten. Jag drömde om att nian skulle ta slut så att jag skulle kunna göra egna val. Bestämma själv huruvida jag ville plugga eller inte (det var iof en självklarhet, men bara känslan av att ingen kunde bestämma det åt mig..)

Hursomhelst. Vad är vuxen? Är det att vara stressad, inte ha tid till sig själv eller andra, hoppa över ölerbjudanden två tisdagar i rad (förlåt Kliss och Malin), att kroppen börjar bli lite slapp? I sånt fall är jag vuxen. Men om vuxen definieras som pensionssparande, att prioritera, ha körkort, bara ta ett glas när man säger det, ha egen lägenhet, inte vara beroende av andra, städa när det e dammigt? Då är jag det inte. Jag kanske är därnånstans emellan.

Frågan är om jag vill vara vuxen. Det e en balansgång. Det e skönt att kunna ringa mamma för att hon ska tycka synd om en när man är sjuk. Samtidigt vill man ju vara stor och stark och klara sig själv.
Just idag har jag varit både och. Jag har pluggat nästan hela dagen (vuxenpoäng) samtidigt som jag har ätit så mycket godis så att jag mår illa (barnpoäng).

Det är bara att acceptera. Jag e fortfarande tonåring, vare sig jag vill det eller ej. Men det är det som är det fina med begreppet tonåring. Människor räknar med att man är lite diffus, och därför kära vänner behöver jag helt enkelt inte bestämma mig riktigt än...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0